Anpassad sökning

söndag, augusti 30, 2009

2006 Mario Marengo Barbera d'Alba "Pugnane"

2006 Mario Marengo Barbera d'Alba "Pugnane"


I fredags drack vi Barbera från La Morra till en pastasås på loginza-korv som förmodligen inte alls stavas så. Jag får i alla fall inga korvträffar på google varken med stavningen jag fått från affären eller när jag provar med hemmagjorda alternativ. Det närmsta jag lyckas komma är "longinza" med en (1) träff som har korvanknytning.


I vilket fall som helst en urgod färsk korv som påminner om salsiccia men innehåller mer kryddor och vitlök. Till detta passade vinet från Mario Marengo helt förträffligt.

Mario Marengo är en mycket liten firma med låg produktion som efter Marios bortgång numera drivs av sonen Marco Marengo. Förutom Barbera gör man bland annat även Barolo, till exempel en variant med druvor enbart från de äldsta stockarna i den inte helt okända vingården Brunate.

2006 Mario Marengo Barbera d'Alba "Pugnane" doftar körsbär och plommon men vi hittar också läder och ganska mycket russin. Dessutom aningen mandelmassa.

Vinet är mycket läskande med ganska hög syra. Plommon och körsbär dominerar i smaken men här finns också en hint av violer. Gott! och jag upptäcker att detta är den första Barberan jag skriver om på bloggen. Hur är det möjligt?


Pappardelle con loginza

2 pers

300 g loginza (eller salccicia)
1 dl
vitt vin
1 dl
krossade tomater
½ dl vispgrädde
15 basilikablad, strimlade

1 stor schalottenlök, hackad

2 vitlöksklyftor , finhackade

1 msk olivolja

salt

svartpeppar

Drag skinnet av korven och grovhacka innehållet. Stek schalottenlök och vitlök i lite olja utan att de tar färg. Lägg åt sidan. Tillsätt lite mer olja och stek korven. Lägg tillbaka lökhacket och tillsätt vin och krossade tomater. Koka ihop några minuter. Tillsätt grädden, koka upp och smaka av med salt och peppar. Tillsätt basilikan. Servera med pappardelle och nyriven parmesan.

Inga kommentarer: