Anpassad sökning

fredag, juli 03, 2009

2006 Beringer Vineyards Zinfandel Founders Estate Old Vine

Beringers billiga bas-zinfandel har jag inte tidigare skrivit om och jag är osäker på om jag druckit den. Känner nämligen inte igen smaken. Men jag är svag för enkla Zinfandels till rätt mat och idag rör jag på prov inför framtiden ihop en ganska söt BBQ-sås och då känns syltig Zinfandel som det enklaste valet. Jag blir dock aningen förvånad för även om det finns syltiga toner i Beringern är det ganska lite åtminstone i smaken, vilket förvånar mig.

I doften finns det dock gott om sylt, snarast i form av björnbärsdito. Över huvud taget dominerar björnbären och andra mörka bär men här finns också vaniljstång och svartpeppar.

I munnen är vinet mjukt, några tanniner är det verkligen inte frågan om. Smaken är som sagt inte så söt och syltig som jag väntat mig även om det finns sådana drag men jag skulle nog vilja beskriva smaken som full av mycket mogna, nästan brända mörka bär. Även här hittar jag svartpeppar och vanilj.

Jag dricker i dag 2006 Beringer Vineyards Zinfandel Founders Estate Old Vine till hamburgare. Normalt när jag gör hamburgare innehåller de nötkött, salt och peppar men dagen till ära lagar jag populära men ganska fåniga tv-kocken Per Morbergs variant. De smakar helt OK men hamburgare är det verkligen inte.

Inga kommentarer: