Anpassad sökning

måndag, juli 20, 2009

2004 Müller-Catoir Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Spätlese trocken

2004 Müller-Catoir Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Spätlese trocken

För några dagar sedan drog vi korken ur vår första 2004 Müller-Catoir Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Spätlese trocken. Vi drack vinet till en laxlasagne och det var första gången jag lagade sådan. Därför gick jag efter recept trots och att jag fick smått onda aningar under tillagningen gjorde jag inga förändringar. Det blev helt klart ätbart och det gick åt en hel massa trots att vi åt bröd till men det är inte så jag föreställt mig min första laxlasagne och det krävs en del justeringar innan receptet hamnar här på bloggen.

Som jag skrivit tidigare har jag ett mål med den här sommaren och det är att lära mig att baka riktigt bröd. I torsdags fick mina durumbaguetter högsta betyg av Willard 6 år och Alve 4 år som gillade brödet bättre än lasagnen. Bättre betyg och jury har jag svårt att tänka mig.

Men det här är ingen brödblogg (till er som söker det måste jag åter igen rekommendera Pain de Martin) och eftersom det inte blir något recept i dag kastar jag mig genast in på beskrivning av vinet.

Jag hade ganska höga förväntningar på denna utjästa spätlese och det smakade verkligen bra med härligt hög men något rund syra. Vinet luftades bara en halvtimme. Doften är frisk och har finns gott om mineral, päron, melon, citron och någon exotisk frukt.

Också i munnen får vi en friskt och fräsch känsla. I smaken återkommer mineralen tillsammans med päronen, citrus (både citron och grape) och melon.

Ett mycket bra vin redan i dag men det finns inga mognadstoner än och resterande flaskor får fortsätta vila.

PS. Frankofilen har också smakat även om det var ett tag sedan.

Inga kommentarer: