Anpassad sökning

torsdag, april 30, 2009

2006 Sine Qua Non Syrah Raven

2006 Sine Qua Non Syrah Raven

Min första flaska Sine Qua Non. Har smakat på provning tidigare och förra året försökte jag desperat lägga vantarna på 2005 Syrah Atlantis Fe203 men utan att lyckas. I år har jag dock haft mer tur och i dag korkar vi upp vår första Raven som Manfred Krankl döpt årets Syrah och Grenache till. Krankl som både är vinmakare och ägare till Sine Qua Non döper vinerna till olika namn varje år eftersom han anser att varje årgång är ett helt nytt vin och för att han tycker det är roligt.

Betygen på Manfred Krankls viner brukar vara skyhöga och det lilla jag läst om Raven är inget undantag. Vinet är gjort på 93% Syrah, 5% Grenache och 2% Viognier och har legat 21 månader på franska barriques där merparten var nya. Druvorna kommer från Krankls egen vingård Eleven Confessions men en mindre del är köpta från vingårdarna Bien Nacido och White Hawk. Krankls extremt noggranna sortering av druvorna är vida omtalad och det är kanske i detta faktum vi hittar basen för Sine Qua Nons succé i vinvärlden.

Visst kostar Sine Qua Non Raven en hel del men i jämförelse med de mest exklusiva från Napa, Bordeaux eller Bourgogne är det fortfarande rena kapet. Vinet som är mycket mörkt doftar allt från röda till svarta bär som söta körsbär, blåbär, vinbär och björnbär men här finns också köttiga toner, vanilj och svartpeppar. Dessutom tillkommer toner av rostigt järn. Bedårande!

Smaken är elegant men döljer inte de fruktiga tonerna av bär av samma sort som i doften. Smaken saknar de bonniga toner som vi hittar i doften och är mer elegant. Eftersmaken hänger i länge, länge. Fanns det bara lite fler flaskor att tillgå vore det här perfekt till det mesta kött som lagas i ugn eller på grill.

Vi dricker Raven till en kalvstek som fått lite färg i stekjärnet och sedan fått gå färdigt i syrah-vin där detta sedan blivit en sås och till det hela serverar vi ugnsrostade rotfrukter. Enkelt men mycket gott och som lämnar utrymme till vinet att spela lead.


Syrahstek

1 kalvstek, gärna i nät ca 1-1.5 kg
2 gula lökar, skurna i kvartar
4 vitlöksklyftor
olja
2 msk sött paprikapulver
2 tsk torkad rosmarin
några persiljestjälkar
2 dl syrah
vatten
salt
peppar
Ev Maizena

Sätt ugnen på 150°C. Stek lökarna, svamp och vitlöksklyftorna i olja i stekpanna tills de får fin färg. Ställ åt sidan. Gnid in steken med olja och paprikapulver. Salta och peppra. Stek runtom i stekjärnet. Flytta över till den ugnsfasta formen. Lägg lök och vitlök runtom steken. °C. Häll vinet i stekpannan och skrapa loss alla rester som finns kvar i pannan. Tillsätt rosmarin och häll alltihop över steken. Fyll på med vatten så att nivån når upp till ca halva steken. Sätt i en stektermometer och stek till innertemperaturen når 72°C. låt köttet vila medan såsen förbereds.

Sila såsen. Häll i gryta och koka ihop till önskad tjocklek. Red ev med maizena. Smaka av med salt och peppar.

9 kommentarer:

Vintresserad sa...

Häftigt! Har bara provat SQN vid ett tillfälle och det var ett minnesvärt vin, kul att läsa om.

johan p sa...

Det var en häftig upplevelse även om jag hört att Raven inte skulle vara lika tidigt tillgänglig som t ex Atlantis. Jag har som sagt inga tidigare SQN att jämföra med men så här skulle jag vilja att allt Syrah-vin skulle smaka. Tyvärr är SQN lite för dyrt för att bli vardagsvin och dessutom räcker det ju inte att ha väldigt mycket pengar eftersom det är ganska svårt att få tag på flaskorna.

Frankofilen sa...

Hehe, härligt dekadent att korka upp flaskan direkt. Låter gott ;-)

johan p sa...

Att vänta var aldrig aktuellt. Jag har väntat allt för länge på att prova SQN och har dessutom svårt att tänka mig något vårligare vin. Det var ju ändå valborgsmässoafton!

Anonym sa...

Bu är jag riktigt avundsjuk! Hur fick du tag i flaskan?

Anonym sa...

Nu, skall det ju stå....

johan p sa...

Jag köpte den på Sb via importören Divine. Anmälde mitt intresse för vinet i början av mars och vad jag förstått var det inte all intresserade som fick lov att köpa något i första allokeringen. Det har varit diskussion om detta på finewines.se

Anonym sa...

Vad fick du ge för den? Jag var själv för sent ute tyvärr..

johan p sa...

Vi får hoppas att det kommer fler flaskor av nästa årgång.

2006:orna gick på 1695kr.Som hittat ;-)