Anpassad sökning

fredag, mars 06, 2009

1986 Reinhold Senfter Riesling Spätlese Niersteiner Ölberg

I dag blir det hämtmat från den lokala kinesen och till det en Riesling från 1986. Har den tyska 23-åringen för 129 kr klarat denna långa väntan?

Svaret är tyvärr: Inte riktigt.

Vinet är mycket moget och kanske rentav övermoget. I doften finns klara petroleumtoner och våta stenar som blandas med söt och torkad frukt. Inga större problem här.

Problemen finns istället i smaken och framför allt är det toner av tvål och lite för mycket vax blandat med gammal apelsinsaft som stör. Det halvtorra vinet domineras i smaken av mogna Golden Delicius-äpple men här finns också nötter. Syran är mycket låg.

Sammanfattningsvis en mer intressant än god Riesling Spätlese.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade funderingar på att köpa denna men tog den andra lagrade Rieslingen i marssläppet;1994 Erdener Treppchen Riesling Auslese Weingut. Vilken var helt bra men inte fantastisk - dock riktigt prisvärd och upplevelsen att dricka ett lagart vin är ju också värt en del.

johan p sa...

Efter samtal med folk som provat marsnyheterna var jag lite förberedd på att det här vinet inte skulle leverera. Ser det hela mer som chans att lära.

Köpte också ’94 Erdener Treppchen som ska provas snart och där har jag högre förhoppningar.

Anonym sa...

Har varit tvungen att byta lokal till bloggmötet då Primewinebar visat sig vara stängt den aktuella dagen på förslag är:

Gondolens bar (vinbaren är dock stängd på måndagar)
Leijontornet (jag tror att baren/bistron är öppen på måndagar men skall kolla)

Melanders Vinbaren-Bakfickan.

Mvh

Magnus Reuterdahl

johan p sa...

För mig spelar det ingen roll var det blir om det är i innerstan men jag vet inte förrän vid 17-tiden den 3:e om jag hinner komma. Meddela plats när ni bestämt.

/JP