Anpassad sökning

torsdag, februari 26, 2009

2006 Michael-David Vineyards Zinfandel 7 Deadly Zins

2006 Michael-David Vineyards Zinfandel 7 Deadly Zins

När jag provade årgång 2005 av detta vin tröttnade jag ganska snabbt men eftersom jag gillar enkla Zinfandel-viner har jag beslutat mig för att ge de nya årgångarna av 7 Deadly Zins och Gnarly Heads Old Vine Zin nya chanser och först ut är alltså 2006 Michael-David Vineyards Zinfandel 7 Deadly Zins.

Vinet kommer från Lodi, "the Zinfandel Capital of the World" som ligger några timmars bilresa inåt landet från San Francisco. I staden bor det ungefär 60000 personer varav många pendlar till arbeten i the Bay Area.

Precis som senast jag drack 7 Deadly Zins tycker jag att det är ett helt OK vin till maten och när det finns BBQ-sås med i bilden finns det ingenting som slår Zinfandel. Efter maten känns dock det sista i glasen bara kladdigt och någon charm finns det inte kvar. Vinet har en syltig och lite bränd doft och även i smaken kommer de fruktiga och brända tonerna fram och vi hittar också rökt korv. Vinet håller 14.5% alkoholhalt och dessa är inte speciellt väl integrerade. Dock litet bättre än vad jag kommer ihåg från senast.

Till vinet äter vi idag baconburgare på surdegsbröd med bbq-sauce och tjocka skivor cheddar och kompletterar med pommes frites och creamed corn. Recept på bbq-sauce, friterade potatisklyftor och creamed corn finns i receptlistan till höger.

Inga kommentarer: