Anpassad sökning

lördag, januari 10, 2009

2007 Glaser-Himmelstoss Silvaner Kabinett Trocken

Det sägs att det var hos Bürgerspital zum Heiligen Geist som uttrycket ”Frankenwein ist Krankenwein” myntades och så här i förkylningstider kan det väl passa bra att öppna en bocksbeutelflaska, idag med skruvkork och försöka förebygga den annalkande influensan som tidningarna skriver om. Vårt vin kommer dock inte från storproducenten Bürgerspital zum Heiligen Geist utan från den betydligt mindre Glaser-Himmelstoss med ungefär 11 ha druvodlingar. Förutom Silvaner satsar paret Wolfgang och Monika Glaser mest på Müller-Thurgau men man odlar också nio(!) andra druvsorter.

Jag tvekar dock länge om vi ska dricka detta vin eller om jag ska satsa på ett blommigare, med mer restsötma till vår sallad som består av bland annat ruccola, bulgur, clementiner, avokado, salladslök, tomat, gurka, sultanrussin, granatäpple och Schwarzwälder-skinka.

Vinvalet visar sig dock vara helt OK. Doften som kommer ur glaset är aningen jästig men här finns också friska och fruktiga toner av lime och gröna äpplen samt mineral.

Smaken är fruktig med svag apelsin och äpple. Mineralen återkommer och här finns lite sprits. Ett lätt och fruktigt vin som också funkar utmärkt till ostbrickan som vi avslutar måltiden med. Vi kommer att ladda upp med fler flaskor i källaren för bruk under vår och sommar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter bra kombinationen med er sallad och vinet. Jag har druckit 2005:an tillsammans med ny skördad grön sparris från österlen. Lite smör och parmesan på sparrisen så är det hela klart. 2007 lär vara ett mycket bra år för vita viner både i Tyskland, Alsace och Bordeaux. Jag har än så länge endast provat tyska torra viner och jag har inte blivit besviken./Höganäs

johan p sa...

Sparris från Österlen låter himmelskt! Längtar till våren...

Har också hört och läst en massa bra om 2007 från Alsace och Tyskland men har nästan inte hunnit prova något än.

Anonym sa...

Det behöver du inte!! Kör en Choucroute med en bra Riesling från Alsace. O, la.la. När jag senast var i Alsace och besökte vingårdar och krogar på allvar så frågade jag vad som gällde till ovanstående rätt. Riesling über alles. Trimbach gör bra viner i bassortimentet men skall man ha något över det vanliga så kan jag rekommendera Cuvè Fredrick Emilè från Trimbach, framförallt deras 2001( om den finns kvar ). Jag har några kvar i källaren men dom är förödande goda redan idag. Om du inte redan vet så gå in på Munskänkarna i Lunds hemsida och klicka Per W. Den grabben kan mycket om Alsace./Höganäs

Anonym sa...

Det jag menade med ovanstående är att vi kan trösta oss med Choucroute och Riesling tills sparrisen dyker upp till våren. Sitter hemma och tycker synd om mig själv med en brakförkylning men kaffe och överblivna skvättar av
Calva och annat från julen inger ett viss hopp./Höganäs

johan p sa...

Tack för tipset. Ska kolla in vad Per W skriver. Krya på dig!

Anonym sa...

Skriv gärna vad du anser om Per W och jag kryar på mig så gott det går. Idag mindre feber (kan det bero på Calva ?)/Höganäs

johan p sa...

Nu har jag läst en del på varfvinge.net. Klart intressant.

Återigen tack för tipset!