Anpassad sökning

torsdag, januari 29, 2009

2006 Dr F Weins-Prüm Graacher Domprobst Riesling Spätlese

Egentligen hade jag tänkt köpa en flaska 2005 Martin Codax Pé Redondo. De glyceriniga tonerna i det vinet hade passat dagens fisk och sallad perfekt men vid mitt besök på Sb Regeringsgatan i Stockholm var den tyvärr slut. Hastigt tänkte jag om och grabbade tag i en 2006 Dr F Weins-Prüm Graacher Domprobst Riesling Spätlese som också bör fungera om hettan i den asiatiskt-inspirerade salladen ökas något. Dessutom slängde vi i några bitar inlagd persika vilket visade sig vara precis rätt för det här vinet.

Persikor och aprikoser återfinns nämligen både i doft och i smak men här finns också mango, söta citrusfrukter (apelsin och clementin) aningen litchi samt honung och mineral. Mycket trevligt och ganska elegant halvtorrt vin med bra balans som rekommenderas till heta asiatiska rätter.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, flott vinblogg du har. Jeg har også en oversikt over svenske og norske viner på min side. Ta gjerne turen innom og fortell meg hva du mener omsidene.

Anonym sa...

Hm! Du har förmodligen helt rätt när det gäller vinvalet till "het sallad". Jag har fortfarande fördomar och en viss motvilja till att dricka halvtorra tyska viner. Jag tror att detta beror mina föräldrar som drack halvblaskiga Moselblünchen eller vad dom nu hette och jag fick smaka (idag helt fel enligt socialstyrelsen, barn skall inte dricka vin). Jag föredrar fortfarande torra vita från Tyskland men som sagt det är aldrig fel att börja med något nytt. Min "gamla" vinlärare Håkan Nilsson berättade att han fick i uppdrag att komma med vinförslag till en tidning som skulle köra asiatiskt stuk. Han svarade öl och inkasserade sin provision. Jag vet bättre idag.Många Alsace viner funkar bra till stark mat. Har du kollat in och köpt nu? , det har kommit ut en hel del bra vita viner./Höganäs

johan p sa...

hej,

nej, jag har inte handlat några nyheter alls från februarisläppet. är på semester och kommer tillbaka på söndag. får se vad som finns kvar då.

johan p

Eva sa...

Ja, nu är du ju tillbaka så nu får du svara på frågor. Hoppas ni hade en STRÅLANDE resa btw!
Till frågan:
till en tomat-rotfrukt-chili-vitlök-stavmixer-på-det-soppa, vad passar för vin? Min mamma gick på Systemet och de sa att vi skall dricka öl men vi vill dricka vin. På förhand tack!

johan p sa...

Hej,

Resan var fantastisk, ännu bättre än förväntat faktiskt!

Till soppan låter faktiskt öl helt rätt men ska det vara vin hade jag nog valt mousserande rosé t ex Crémant de Bourgogne Rosé.

Eva sa...

Tack! Vi får provdricka en flarra imorgon o känna efter hur det rullar i gommen.
Skall bli kul att höra mer om resan men nu blir det sorgligheter i fler dagar.
Kram, e

johan p sa...

Jag vet, hälsa alla i familjen från mig och slå en signal när du är tillbaka.

Tack för den fina t-shirten. Love it!

Niklas Jörgensen sa...

Johan; har du resväskan full med Montebello?

:-)

/Niklas

johan p sa...

Nej, tyvärr blev det inga Monte Bellos i resväskan men jag var sugen på att slå till på en 77:a för $500.

Däremot blev det en hel del annat intressant som dyker upp här på bloggen så småningom.

Frankofilen sa...

Ser fram mot att höra hur ni har haft det, Johan!

Niklas Jörgensen sa...

Hur nära ;-) ??

johan p sa...

Låt mig säga så här: Hade inte Jen varit med... ;-)