Anpassad sökning

onsdag, december 03, 2008

2006 Cecchetti Wine Company Line 39 Petite Sirah


Vid en liten middag för tjejerna på jobbet tänkte jag bjuda på 2006 Red Truck Petite Sirah som numera återfinns i beställnings- sortimentet men glömde att lägga min beställning. Därför får det bli en Petite Sirah från decembersläppet som jag ändå varit nyfiken på och tänkt köpa. Lite oroligt är det med många gäster och ett vin jag inte smakat men Line 39 visar sig hålla mycket hög kvalité.

Kaliforniska Line 39 har tagit sitt namn efter längdgraden där vineriet ligger i Lake County AVA. Här ligger en av landets äldsta och Kaliforniens största (naturliga) sjö, Clear Lake. I början av förra århundradet var Lake County det mest vindruvsproducerande countyt i hela USA men under förbudstiden revs rankorna upp och ersattes med päron- och valnötsträd. Historien är nu på väg att ta en ny vändning och Lake County är ett av de snabbast växande druvodlingsområdena i Kalifornien. Här odlas mest Cabernet Sauvignon följt av Merlot och på tredje plats Petite Sirah.

Bakom Line 39 står Cecchetti Wine Company som startats och drivs av Roy Cecchetti med ett långt förflutet med att marknadsföra nya vinmärken, bland annat Pepperwood Grove. Därifrån tog Roy med sig vinmakaren Bob Broman och förutom Line 39 ligger de båda och Roys fru Rachael också bakom Redtree. Line 39 gör förutom Petit Sirah också vin på Cabernet Sauvignon och Sauvignon Blanc.

Maten som vinet ska matcha är kryddrökt fläskfile, bönsalsa från Texas, chipotle i adobosås, mexican rice och refried beans. Alla recepten finns i listan till höger. Tyvärr glömde jag att servera de stekta bönorna som stod kvar på diskbänken när jag dukade av…

Vinet doftar blåbär, björnbär, körsbär och fat. En liten ton av mint visar sig också. I munnen är vinet så som jag tidigare upplevt druvan, det vill säga fruktigt, aningen syrligt och med lite tannintorrhet. Körsbären och björnbären återkommer i smaken där jag också hittar lite vanilj. Vinet har hyfsat lång eftersmak. Ett riktigt bra vin med moderat prissättning.

Förutom det trevliga sällskapet och det överraskande goda vinet var kvällens höjdpunkt att jag fick tag på ett bord på The French Laundry den 3/2. California dreaming...

5 kommentarer:

MMM sa...

Hej Johan,

Jag tycker verkligen du har en trevlig blogg - även om jag sällan har något att tillföra vad gäller vinerna. Dock - Red Truck Petite Shiraz har det konsumerats en del här hemma. Eller rättare sagt det är frugans stående tjejmiddagsvin. Bra vin i "pratvinsklassen" - jag borde skriva en rad om det (även det brukar vara tvärslut när jag kommer in i bilden.). Lite jobbigare nu när man måste beställa.

johan p sa...

hej och tack!

om din fru gillar red truck borde du överraska henne med ett par flaskor line 39. jag tror att jag kan lova att hon kommer att gilla det. det är just nu dessutom enklare att få tag på än red truck.

om det blir några droppar över till dig ser jag fram mot att läsa vad du tyckte, om det här eller red truck. det skrivs alldeles för lite om amerikanska viner på svenska bloggar ;-)

Frankofilen sa...

Visst är det för lite amerikanska viner på bloggarna ;-)

Kul att ni fick bord på French Laundry. Det blir säkert en alldeles underbar upplevelse. Hoppas få läsa några rader om resan när ni kommer hem. Har ni börjat fundera på vilka producenter ni skall besöka?

johan p sa...

Det blir inte så väldigt många producentbesök eftersom vi bara är i Napa några korta dagar men jag har bestämt mig för Ridge och Longboard.

Funderar på Martinelli, PlumpJack och Nickel and Nickel. Har du (eller någon annan som läser detta) några andra heta förslag så tar jag tacksamt emot och lovar att överväga dem.

Eva sa...

Hej vad kul att ni fick bord! Bra jobbat. Hälsningar från oss i sängen!