Anpassad sökning

måndag, december 22, 2008

2005 Tablas Creek Syrah


Tablas Creek är beläget någon mil inåt landet från Stilla havskusten, ungefär mitt emellan San Francisco och San Diego. Företaget är ett samarbete mellan amerikanske Robert Haas och familjen Perrin på Château de Beaucastel i Courthezon, bara några km utanför staden Châteauneuf Du-Pape. Tablas Creek Syrah från 2005 består av 90% Syrah och 10 % Grenache.

Jag lagar köttfärslimpa på nötkött och potatismos på bakade potatisar med skalet kvar och har till det en gräddsås. Maten blir utmärkt god men det fungerar inte riktigt med vinet som har mycket syra i sig. En påminnelse om de 10 procenten Grenache? Efter maten kommer vinet mer till sin rätt. Tyvärr har vi inga intressanta ostar hemma annars tror jag att en Emmentaler hade varit mitt i prick.

Vinets doft är ganska köttig och fullpackad med mörka bär som björnbär och moreller. Här finns också rök, svartpeppar och något jag närmast förknippar med krut - men har jag någonsin luktat på krut? Förvånande är det också när hallonbugg plötsligt dyker upp som från ingenstans.

Som sagt så är vinet ganska syrligt och mina tankar går närmast till en ung Pinot Noir. De mörka bären återkommer och får sällskap av plommon. Likaså pepparn kommer tillbaka och här finns ganska gott om tanniner. Ett vin som känns som ett OK hantverk men som inte riktigt passar mig.


Meatloaf

4 pers

400 g nötfärs
1liten gul lök, riven
1 tjock skiva surdegsbröd
1 dl mjölk
1 ägg
1 tsk salt
2 krm peppar
½ dl chili sauce

Rosta surdegsbrödet och skär bort kanterna. Skär det i mindre bitar och mixa det i en blender tillsammans med mjölken. Låt stå och svälla ca 10 min. Blanda med övriga ingredienser förutom chili saucen. Lägg smeten i en liten ugnsfast form. Bred över chili saucen. Grädda i ugn 200 °C i ca 45 min.

2 kommentarer:

Anonym sa...

God Jul

önskar

Magnus Reuterdahl

johan p sa...

detsamma, magnus! hoppas du får massor med härliga julklappar, mycket god mat och kanske framför allt lite välförtjänt ledighet.

/johan p