Anpassad sökning

tisdag, december 16, 2008

2005 Robert Craig Cabernet Sauvignon Affinity


I dag äter vi lite rester jag plockar fram ur frysen och kokar pasta till. Den goda vildsvinsgrytan som jag gjorde dubbelt upp av visar sig fungera mycket bra också till tagliatelle med mycket riven parmesan och givetvis nymald svartpeppar. För att få i oss lite vitaminer börjar vi måltiden med en sallad. Receptet på grytan finns i receptlistan till höger.

Till detta dricker vi en välluftad bordeauxblend från Napa Valley på 76% Cabernet Sauvignon, 18% Merlot, 5% Cabernet Franc och 1% Petit Verdot. Frukten kommer från Robert Craigs Estate Vineyard, en 3,2 ha liten vingård vid foten av Mt George, strax söder om Stag's Leap District och från diverse varmare vingårdar längre ”upp” i dalen. 2005 gjordes 5600 lådor av detta vin.

Robert Craig har ett förflutet på Hess Collection Winery på Mount Veeder och har länge sysslat med det som kallas mountain- eller hillside cabernets. Affinity tillhör dock inte någon av dessa men Roberts Craigs vineri som färdigställdes så sent som 2002 ligger på mer än 900 meter över havet.

Affinity doftar svarta vinbär, körsbär. Det är aningen kryddigt och faten framträder tydligt men utan att bli det minsta besvärande. I munnen är vinet runt och fylligt. Det har en härlig fruktighet och känns friskt och livligt. Också här framträder svarta vinbär och i bakgrunden finns ekfaten. Mittenpartiet är mycket bra och kraftfullt men eftersmaken lite kort. Det senare är vår enda invändning mot vinet. Tanninerna är härligt saftiga. Drick nu!

6 kommentarer:

Frankofilen sa...

Det här vinet hade jag tänkt prova snart - och det låter ju inte så tokigt. Kul.

johan p sa...

Nej, det var inte alls dumt. Vi var tre som provade vinet och var ganska eniga men å andra sidan har jag på de senaste åren inte druckit speciellt mycket cab och har alltså inte mycket att jämföra med. Ser fram emot att höra vad du tycker!

Vintresserad sa...

Intressant att läsa dina och Frankofilens intryck. Vi köpte ett par flaskor efter att ha läst i Livets Goda ngt i stil med "fynd". Prisnivån i dollar är väl 40-50 USD, så 300 SEK på SB lät ganska bra. Vår smak brukar ju vara mer Europeisk och "hellre mer mognad..." men skall bli kul att prova iaf! Vi trodde dock att ett par år på rygg skulle behövas, men så är kanske inte fallet... vad tror ni då om utvecklingspotential? Evolution? Transformation? Transmogrification? eller bara "downhill"?

johan p sa...

Jag tror att Frankofilen vet mer om det här än jag gör men mitt intryck är att vinet inte har speciellt mycket att vinna på ytterligare lagring. Jag vill inte att tanninerna ska bli mjukare än som fallet är i just nu och jag tycker inte att något i vinet sticker ut på ett negativt sätt och behöver tid på sig för att integreras. Flera amerikanska hemsidor rekommenderar dock att vinet ska lagras i några år. Robert Craig Winery själva har tidigare rekommenderat vinet för ”long-term aging” men jag hittar inte detta på deras hemsida och förmodligen har de ändrat sig på denna punkt.

alf tumble sa...

jag drack affinity från 1997 alldeles nyligen till behag men om jag fått välja hade jag nog druckit det något år tidigare. men det är en smaksak, huruvida man gillar moget eller inte. ska försöka få tag på en 05a om de finns kvar. har lagt upp en mer detaljerad note på 97:an om du vill läsa.

johan p sa...

Jag köpte bara en flaska 05 Affinity (som nu är slut på Sb) men efter din beskrivning skulle det vara trevligt att ha fler och följa utvecklingen.