Anpassad sökning

lördag, december 06, 2008

2002 Trimbach Pinot Gris Réserve Personnelle


Jen är i Marrakesh på jobb och jag har ingen som helst lust att laga mat i dag så det får bli lite het take away från den lokala thai/kinasyltan som knappast är stadens bästa men en sådan här dag passar det ändå utmärkt. Till detta en decembernyhet från Alsace.

Trimbach behöver knappast någon närmare presentation men här kommer ändå en kort sammanfattning: Den anrika vinfirman har sitt säte i Ribeauvillé ungefär mitt i Alsace, halvvägs mellan Basel och Strasbourg. Största delen (80%) av druvorna Trimbach gör vin av köps in men man sköter själva 30 ha vinodlingar och fyra ha är Grand Cru-lägen. Företaget har drivits av familjen Trimbach sedan starten 1626. I dag är det bröderna Hubert och Bernard som sitter vid rodret med assistans av sönerna. Trimbach gör vin på alla de klassiska vita Alsacedruvorna.

Pinot Gris Réserve Personnelle görs bara de år förutsättningarna för druvorna varit extra goda. Druvorna kommer från grand cru-vingården Osterberg och släpps aldrig ut på marknaden förrän det lagrats fyra år på flaska.

Vinets doft är ganska diskret men mogen. Här finns toner av ananas- och champinjoner på burk, honung, persika och gula Williamspäron. Smaken är torr men med viss mjuk restsötma, lite kryddighet och drag av aprikosmarmelad, honung, burkchampinjoner och marsipan. Till den ganska heta gröna currygrytan förstärks kryddigheten i vinet. Jag tror att det skulle fungera ännu bättre till en syrlig och mindre het asiatisk rätt och på egen hand är vinet magnifikt. Tyvärr infinner sig en inte helt angenäm kärvhet i eftersmaken men då är vi inne på petitesser. Men det tycker jag man ska vara när det handlar om vin som kostar +200 kr flaskan.

Sammanfattningsvis: OK till thaimaten och den bästa Pinot Gris jag druckit. Utan den där kärvheten i eftersmaken hade det varit rena himmelriket.

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Tack för den rapporten, det gäller alltså bara att jaga rätt på rätt rätt. Eller njuta vinet på egen hand...

johan p sa...

Teoretisk borde det här vara ett perfekt vin till en het rätt men jag tycker alltså inte att det fungerar alls. Kan däremot tänka mig att det är suveränt till sushi.