Anpassad sökning

tisdag, oktober 14, 2008

2005 Heiwa Shuzo Nikkori Umeshu

Det var Den långe jugoslaven som introducerade mig för japanskt plommonvin och jag föll pladask. Vi dricker i dag Nikkori till Päron Diana som finns i receptlistan till höger. Desserten är egentligen för söt till vinet men konstigt nog fungerar det jättebra ändå.

Vinet har tydlig plommondoft men luktar allra mest mandelmassa och en aning bittermandel. Vinet är inte jättesött för ett dessertvin. Även i smaken kommer plommonen och mandelmassan fram tillsammans med inlagda körsbär.

Jättegott! Kanske framför allt till mindre söta desserter men passar som sagt utmärkt till de söta päronen under toscatäcke.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om att Umeshu är riktigt gott, om du gillar Nikkori kommer du att älska Kishu Monogatari som är ytterligare ett par strån vassare, går att beställa via Akebono genom privatimport. Kolla in flaskan:

http://vinotinto.wordpress.com/2008/07/13/japansk-sotma-och-fransk-elegans/

johan p sa...

Den där flaskan har jag tittat på och förundrats över. Fantastiskt! Det kanske blir en liten privatimport så småningom. Hur mycket fick du till slut betala för flaskorna och vad är det för storlek på dem?

Jag ser fram emot att få läsa mer om plommonvin på din blogg. Du verkar ha kommit en bra bit in på den vägen medan jag än så länge bara sett skylten…

Unknown sa...

Befinner mig för tillfället en bit från min vinkällare men jag har för mig att flaskorna är på 720 mm och kostade ca någonstan mellan 250-300:- st om jag inte missminner mig. Vilket de defintivt är värda

Magnus