Anpassad sökning

onsdag, oktober 01, 2008

2002 Weingut Bründlmayer Riesling Zöbinger Heiligenstein

2002 Weingut Bründlmayer Riesling Zöbinger Heiligenstein

Det har blivit dags att korka upp en Riesling från Kamptal i Österrike som vi ska ha till en fiskgryta med skrubba från Öresund. Skrubban är den enligt mig mest underskattade fisken som simmar i svenska vatten och den fyllde lätt ut kostymen i dagens rätt som också innehåller räkor och stenbitsrom. Fisken kokas i vin och strax före servering späder vi med en aning grädde. Därefter strös räkorna på och sedan strör vi över rom och dill.

2002 Weingut Bründlmayer Riesling Zöbinger Heiligenstein har en härlig doft med petoleum som samsas i glaset med exotiska frukter, honung, söt citrus och en aning mineral. Vinet har härlig syra och smak av citrus (dock inte i första hand citron) och päron. Eftersmaken är lång, något bitter och påminner om citrusskal. Fantastiskt gott matvin och även om det är helt rätt att dricka nu kommer jag att låta resterande resterande flaskor ligga för att se vad som händer på några års sikt.

4 kommentarer:

Dennis sa...

Spännande, tror jag väntar ett tag med mina flaskor med, har även 2003 och 2004. Kolla in beställningssortimentet på riesling och grüner veltliner fr Domäne Wachau. Riktigt bra rea nu! Kan vara slut redan.

johan p sa...

tack för tipset!

Finare Vinare sa...

Skrubba har väl egentligen bara nackdelen att den inte håller ihop så bra när man kokar den. Verkligen en typisk firre för Öresund! Låter gott och vinet vet vi ju precis hur underbart det är...

johan p sa...

En typisk fisk för Öresund skriver ni. Visst är det så och eftersom min far är fiskare där fanns skrubba på matbordet minst en gång i veckan under hela min uppväxt.

Och nej, skrubba är normalt inte mitt förstahandsval när fisken ska kokas men i det här receptet funkar det utmärkt. Skrubbafiléerna vänds nämligen i mjöl, placeras i ett lager i en smord traktörpanna och får sedan sjuda i vin några minuter. Därefter hälls grädden på och allt hettas upp. Ingen risk att fisken går sönder alltså.


Att vinet är ganska underbart råder det inget tvivel om och jag är glad att jag fortfarande har några flaskor kvar.