Anpassad sökning

fredag, september 12, 2008

2006 Mollydooker Shiraz/Cabernet/Merlot Two Left Feet

2006 Mollydooker Shiraz/Cabernet/Merlot Two Left Feet

Det har blivit dags för en ny Mollydooker och det blir första gången jag provar en blend från dem. 2006 Two Left Feet är gjort på 68% Shiraz, 17% Merlot och 15% Cabernet Sauvignon. Vi börjar med ”the Mollydooker shake” och luftar sedan vinet i en timme.

Jag har gillat de Mollydoker jag provat tidigare; The Boxer och Blue Eyed Boy men Two Left Feet passade inte riktigt mej. Varför vet jag inte riktigt. Vinet är annars typiskt Mollydooker, det vill säga proppfullt med mogen frukt, hög alkoholhalt, mjuk munkänsla och blyga tanniner. Ett recept som borde passa mig.

Frukten som framträder i doften är inte förvånande främst björnbär och körsbär men här finns också plommon. En nypa svartpeppar är urskiljbar och någon har nämnt vit choklad och jag kan bara hålla med. Så långt allt väl. Det är smaken som jag inte riktigt kommer överens med. Den känns alltför endimensionell och frukten är inte speciellt livlig. Annars är munkänslan bra. Den höga alkoholhalten döljs förvånansvärt väl och tanniner finns som sagt men i en omfattning som är ganska perfekt enligt min smak men jag kommer nog ändå att hålla mig till Mollydookers rena Shirazviner i fortsättningen.

Jag har köpt Mollydooker från danske importören Atomwine som precis börjat sälja årgång 2007. Den nya årgången har gått upp i pris en del jämfört med 2006.

Dagens mat är en variant på klassikern Boef bourguignon och till den ett potatismos gjort på oskalad potatis och med brynt smör och givetvis muskot. Därtill en sallad på babyspenat, rödlök, Ingrid Marie-äpple, Anjou-päron och valnötter med en vinegrette på olja, rödvinsvinäger och hallon. Proportionerna är 2+1+1. Släng också i en skvätt Tabasco, salt och svartpeppar. Jättegott till spenaten och frukten. Idén till maten kommer från den kanadensiske kocken Michael Smith men jag kommer inte riktigt ihåg vad och hur han gjorde men det är i alla fall ganska nära.


Amaronegryta

4 pers

150 g rökt fläsk, skuret i tärningar
1 kg grytbitar av nöt
1 gul lök grovhackad
200 g champinjoner, delade
olivolja
salt och svartpeppar
1 liten purjolök skuren i bitar, 2 cm breda
3 små paprikor skurna i grova bitar
2 msk tomatpuré
3 msk vetemjöl
5 dl vatten
3 msk kalvfond
37,5 cl amarone
1 lagerblad
1 msk sött paprikapulver
1 tsk peperoncino
syltlök

Stek fläsket i stekpanna. Lägg åt sidan. Stek köttet i smör och olja på alla sidor. Salta och peppra. Pudra över vetemjöl och rör runt. Ställ åt sidan. Stek lök, svamp, purjo och paprika i lite olja i en stor gryta. Lägg i fläsk och kött. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur i grytan. Lägg i tomatpuré och rosta denna någon minut. Häll i vin, vatten och fond. Tillsätt lagerblad och krydda med paprikapulver och peperoncino. Koka i 1-1,5 timmar. Tillsätt syltlök och smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer: