Anpassad sökning

lördag, augusti 09, 2008

2006 Mollydooker Shiraz The Boxer

2006 Mollydooker Shiraz The Boxer

Mollydoker är australiensisk slang för en person som är vänsterhänt och mycket riktigt så har boxaren på etiketten till Mollydookers The Boxer Shiraz två vänsterhandskar.

Vinet är naturligtvis helt tokigt men jag gillade 2006 Blue Eyed Boy som tydligen ska vara ännu galnare och har därför höga förväntningar. The Boxer tillhör Mollydookers ”budget-linje” och 119 danska är sannerligen inte speciellt mycket pengar med tanke på den resa det här vinet tar en med på och då tänker jag inte på den höga alkoholhalten (16,5%).

Alkoholhalten är annars det som ställer till vissa problem för The Boxer. Till maten är det inga problem men när tallrikarna är skrapade känns hettan alltför påträngande. Förutom detta förbehåll gillar jag The Boxer. Det är bara att inse – jag gillar fruktbomber!

Och fruktbomb är precis vad The Boxer är. Doften är fullpackad med mörka frukter – framför allt plommon, körsbär och björnbär och sylt på dessa bär men här finns också viss rökighet och ett uns av färska champinjoner, smör, mortadella och cederträ.

Smaken är givetvis också full av de mörka bären och rökigheten liksom sylten (eller snarare paj) återkommer. Lite tjära och sötlakrits tittar fram mot slutet.

Även om jag har invändningar mot den något påträngande alkoholen i eftersmaken måste jag samtidigt säga att jag har smakat vin på 14,5% med mer eldighet än vad The Boxer har.

Vädret ger idag klara höstvibbar och vi äter en något höstig gryta med aningen hetta och med sommarsvamp. En urbra kombo tillsammans med boxarvinet.


Tortiglioni med kantarell- och lammkorvsgryta

2 pers

250 g tortiglioni eller annan pasta
2 lammkorvar, skurna i grova skivor i ca 3 cm tjocka
2 hg kantareller
200 g konserverade plommontomater
1 msk tomatpuré
1 dl matlagningsgrädde
1 msk konc kycklingfond
1 dl rött vin
½ gul lök, hackad (ca 1 dl)
2 vitlöksklyftor, hackade
½ tsk rosmarin, torkad och smulad
1 tsk timjan, torkad
en nypa chili-flakes
salt
svartpeppar
olivolja
½ dl hackad persilja

Stek korvbitarna ganska hårt på medelvärme i lite olja. Lägg dem åt sidan. Sautera lök och vitlök på mediumvärme tills löken blir genomskinlig, ca 3-4 min. Tillsätt kantarellerna och kryddor och fortsätt sautera 4-5 minuter. Tillsätt tomatpuré sista minuten. Häll på vin. Koka upp och reducera tills ca hälften återstår. Tillsätt tomater, korv och fond. Sjud i 10 min. Tillsätt grädde, koka upp och smaka av med salt och peppar. Strö över persilja. Servera med pasta, nyriven parmesan och haricots verts.

3 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej!

Köpte du någonsin Mer Soleil?

Kul med dina Mollydooker noteringar. Personligen tycker jag Blue Eyed Boy är för mycket av allt. Ändå så gillar jag vinet men kan inte helt med att erkänna detta för mig själv. Jag tror att det med lite ålder antingen blir fågel eller fisk. Låt oss hoppas på fågel. 2006 The Boxer är faktiskt ganska finstämd gentemot 2005an. Faktiskt inte så tokigt och som du skriver kontra priset så är det deffinitivt bra.

Jag hade en provning med Mollydookers viner kontra Ben Glaetzers och trots att flertalet provare är ”Australien fientliga” i grund och botten, vann Mollydooker provningen stort. Röstades fram som bästa vin gjorde 2005 Carnival of Love. Här snackar vi fruktbomb, portvin och gräddlikör! Sagolik upplevelse.

johan p sa...

Hej!

Tyvärr, tyvärr så blev det ingen utflykt till Köpenhamn och således inte heller någon Mer Soleil. Får spara det tipset till nästa gång, vilket förhoppningsvis blir till jul (och hoppas att det finns några flaskor kvar).

Det här har varit mina första smakprov av Mollydooker och jag köpte bara en flaska av varje sort men hittills har jag gillat dem så pass att det definitivt kommer att bli fler i framtiden. Även i detta fall får jag vänta till jul…

Tyvärr var The Velvet Glove utsåld. Har du erfarenheter av den?

Mina Vinare sa...

Nej, tyvärr. Både för dyrt och svårt att få tag på. Av 2006orna köpte jag endast Blue Eyed Boy, Gigglepot och The Boxer. Årgång 2005 blev det The Boxer, Two Left Feet, Enchanted Path och Carnival of Love. Priserna för de två sistnämnda var bra mycket attraktivare då än vad 2006orna av samma vin är nu.