Anpassad sökning

söndag, juli 27, 2008

2007 Vietti Moscato d’Asti Cascinetta


Kanske sommarens mest bedårande Moscato d’Asti, fnittervinet nr 1! Piggelindoften är den kanske mest utvecklade jämfört med vin från de andra producenterna som vi druckit i sommar men här finns också en gnutta gröna äpplen och klara toner av rosenvatten och samma saker återkommer i smaken.

Vi dricker till en likaledes bedårande dessert med skogshallon, björnbär och blåbär. Till detta en citronverbenakräm. Galet gott och definitivt första gången jag äter citronverbena, den citrusdoftande växten från mellan-och sydamerika.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mm, sommar på flaska. Jag fnittrar lite extra åt att du inte heller kom runt ordet bedårande... Det gäller ju både etiketten och moscaton. Få se om man lyckas spara några till november, jag tror att de kan göra psykologisk nytta då.

johan p sa...

Bedårande känns som den mest träffande beskrivningen och jag håller helt med dig om etiketten.

Tyvärr får jag leta andra psykologiska glädjekällor i november eftersom jag var sent ute och lyckades bara snappa åt mig en flaska. Tror dock att La Spinettas Bricco Quaglia kan göra ett hyggligt jobb den också.

Anonym sa...

Bricco Quaglia är bättre, tycker jag nog. Den missade å andra sidan jag den här gången eftersom det var för mycket att släpa på på själva släppdagen, och sedan glömdes den förstås bort. Irriterande.

Anonym sa...

Har lite grann kvar av det bedårande vinet i källarn, och fånler varje gång jag öppnar en flaska...:).

johan p sa...

Anders: Min historia med Cascinetta liknar din med Bricco. Fick ingen med mig först och när jag kom tillbaka flera veckor senare fanns det bara en flaska kvar :-(

Harald: Du kan vara en lycklig man du…