Anpassad sökning

onsdag, juni 04, 2008

2007 Le Rosé de Phélan Ségur

Det är såklart inte för rosévin som Château Phélan Ségur i Saint-Estèphe blivit omtalade utan för sitt röda som när årgång 2005 släpps på Sb till hösten kommer att kosta 344 kr. Château Phélan Ségur blev ett av nio slott som 2003 klassificerades till Crus bourgeois exceptionnel. Denna klassificering får dock inte användas längre utan istället är det den gamla från 1932 som fortfarande gäller och Château Phélan Ségur är därmed åter ett cru bourgeois-slott.

Jen och jag är inte överrens om 2007 Phélan Ségur Rosé. Färgen avgör Jen och hon berättar för mig att det ser ut som jordgubbssaft och att det finns gula inslag i det röda. Vi är eniga om att vinet doftar jordgubb, röda vinbär och mynta och smakar jordgubb, gräs och örter men oeniga om det är ett bra vin eller inte. Jen tycker att det är jättegott medan jag tycker att det är för glest och inte riktigt en matrosé men heller inte mitt i prick för att vara balkongvin (vi har ingen berså). Sommarens hittills största rosébesvikelse för mig men Jen är glad!

Maten som inte riktigt 2007 Phélan Ségur Rosé lyckades matcha var en makaronpudding med lammkorv, örter och soltorkade tomater. Den var god!


Makaronpudding med lammkorv

4 pers

4 dl makaroner
3 vårlökar
2 lammkorvar
3 dl riven ost
1 msk torkad oregano
2 msk finhackad basilika
8 torkade tomater
3 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Koka makaronerna. Kiva korven tunt och stek i olja och smör. Låt löken steka med sista minuten. Häll av vattnet från makaronerna. Blanda i korv, lök, 2 dl ost, oregano, basilika och tomater skurna i mindre bitar. Lägg makaronblandningen i en ugnsfast form. Rör ihop äggstanningen och häll över makaronerna. Strö resten av osten ovanpå. Gratinera i 200° i 30 min.


Inga kommentarer: