Anpassad sökning

söndag, april 06, 2008

2005 Hollywood & Vine Cellars Chardonnay 2480


Jag hade hoppats att vi tillsammans med våra vänner från Helsingfors skulle kunna fira att två finländare tog plats på prispallen i Bahrain. Tyvärr blev det inte så men äta måste man ju ändå…

Det fick bli en gryta med lite av vad som fanns i kylskåpet och till det en Chardonnay från Hollywood & Vine, en liten producent i Napa. Företaget har startats och drivs av två snubbar från underhållningsindustrin: Doug Barr och Bruce Orosz. Den förstnämda är tv-producent och manusförfattare och den senare har producerat framför allt olika sammankomster för musikindustrin, bl a den inom elektronisk dansmusik så betydelsefulla Winter Music Conference i Miami. Vinmakandet har de dock överlåtit till Celia Masyczek från Oregon som studerat oenologi på University of California i Davis. Den kanske viktigaste institutionen för detta ämne och som svarat för många upptäckter om druvsorternas ursprung.

2480 har en alkoholhalt på nästan 15% och en sniff och en klunk direkt vid flaskans öppnande avslöjar detta allt för väl. Men när vinet fått andas ett tag har alkoholmonstret luftats ur och fram träder behagliga toner av citrus, gult äpple, päron och mineral. Även ek finns där men tar inte på något sätt över. En ganska oamerikansk Chardonnaydoft.

Också i smaken känns eklagringen relativt tydligt. Vinet har legat tre månader på fat varav 25% var nya amerikanska. Mest framträdande är dock smaken av fikon men också päronen finns där, denna gång på burk men utan plåtsmak. En heltigenom angenäm upplevelse men tyvärr är alkoholhettan i eftersmaken något för intensiv. Druvorna som är av olika Chardonnaykloner kommer från Atlas Peak Vineyards som är ganska svalt för att vara i Napa Valley. Vinet har inte genomgått någon malolaktisk jäsning och det är kanske från dessa båda omständigheter det oamerikanska i vinet kommer?

För tillfället rear Sb ut det här vinet (som bara finns i Göteborg och i Malmö) för nästan hundra kronor mindre än ursprungspriset.


Tagliatelle med kyckling, champinjoner och ädelostsås

4 pers

2 kycklingfiléer
200 g champinjoner
2 msk smör
3 dl matlagningsgrädde
100 gram ädelost (blå- eller grönmögel)
100 g färsk spenat
salt
svartpeppar
3 msk pinjenötter

Rosta pinjenötterna i torr stekpanna. Stek kycklingfiléer på grilljärn (eller i stekpanna med lite olja). Lägg dem åt sidan. Stek champinjonerna i smör. Tillsätt grädde och ost. Skär kycklingen i lagom bitar och lägg ner dessa i grytan. Sjud i 15 minuter. Förväll spenaten. Rör ner bladen i grytan. Smaka av med peppar och salt. Strö över pinjenötter. Servera med tagliatelle och nyriven parmesan


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tack för en trevlig blogg med många bra tips i både mat- och vinväg! Keep up tje good work. En liten privat fråga; pysslar du med mat även i jobbet, eller är det "bara" en hobby)

johan p sa...

Hej Anonym och jättestort tack för de ytterst vänliga orden.

Nej, jag jobbar med helt andra saker än det jag bloggar om. Efter att ha ägnat all ledig tid åt musik under ganska lång tid och det tog slut för några år sedan, bestämde jag mig för att satsa lite extra på mitt mat och vinintresse men jag anser mig bara vara i den yttersta början av en lång, lång läroperiod. Att sätta ord på vad jag (och Jen som jag diskuterar smaken med) tycker om vin eller komma ihåg vad och i vilken mängd något hamnar i grytorna tror jag kan snabba på detta något.

/Johan P