Anpassad sökning

torsdag, mars 20, 2008

2006 Domaine Vacheron Sancerre

2006 Domaine Vacheron Sancerre

Domaine Vacheron är ett av få vinhus i Sancerre som lägger lika mycket energi och kärlek på sina röda som vita viner. I vanliga fall brukar Sauvignon Blanc-vinerna vara de man satsar på medan de röda på Pinot Noir mest är sidoprojekt. Så är det alltså inte hos Denis och Jean-Louis Vacheron och deras repektive söner. Vacheron är en av de största Pinot Noir-odlarna i Sancerre och odlingsarealen för denna druva uppgår till 11 hektar. Sauvignon Blanc odlas på 29 hektar.

Det är första gången vi provar något vin därifrån och varken det här eller någon annan av deras produkter finns på Sb. Just denna flaska är inköpt på varuhuset Le Bon Marché i Paris. Eftersom jag upptäckte att produktionen hos Domaine Vacheron följer ovetenskapliga biodynamiska odlingsregler och jag inte på något sätt vill stödja antroposofiskt humbug kommer jag inte att köpa vin från Vacheron igen, trots att denna deras bas-Sancerre Blanc är mycket bra. Kanske den bästa vi druckit hittills.

Vinet är svagt grön-gult. Citrustonerna i doften är påtagliga, likaså de krispiga Granny Smith äpplena och krusbären. Det finns mer flinta i det här än i något Sancerre jag provat. Underbart! En koll visar också att jorden på Domaine Vacheron består till lika stora delar av sandsten och flinta.

En nyhet för mig i en Sancerre är att jag hittar ett sting av vitpeppar i smaken. Syran är knivskarp men det smakar inte bara citron utan också sötare citrusfrukter som apelsin och blodapelsin. Speciellt så som de senare smakar nu i slutet av vintern när de är som bäst. På köpet kommer också en mineralton och en härlig krispighet. Precis så här ska en riktigt bra Sancerre smaka!

Vi dricker denna underbara Sauvignon Blanc till varsin bit lax som gratinerats under ett pepparrotstäcke. Till detta har vi cous cous med smörstekt lök och ärtor samt en rödbetssallad.


Lax i ugn under pepparrotstäcke

4 pers

4 st portionsbitar av lax
2 stora färska rödbetor
1 dl matlagningsyoghurt
100 g Cream Cheese
100 g Lätt Créme Fraiche
3-4 msk färskriven pepparrot
100 g finhackad persilja
3 msk crema di balsamico
½ msk smör
1 st gul lök
3 dl cous cous
6 dl vatten
1 st grönsaksbuljongtärning
3 dl gröna ärtor

Värm ugnen till 200 grader. Lägg laxfiléerna i en ugnsfast form. Riv rödbetorna grovt och blanda med yoghurt. Ställ såsen i kylen för att dra. Blanda cream cheese, lätt créme fraiche, pepparrot, hälften av den finhackade persiljan och crema di balsamico. Koka de djupfrysta ärtorna enligt anvisningar på paketet. Skala och hacka löken och stek den mjukt i smöret i en kastrull. Tillsätt cous cous och stek ytterligare några minuter. Tillsätt vattnet och låt det koka upp. Ställ åt sidan och låt grynen suga upp vattnet. Bred över pepparrotsblandningen på laxfiléerna och ställ i ugnen, cirka 10 minuter. Tillsätter gröna ärtorna till cous cousen. Ta ut laxen ur ugnen och strö över hackad persilja.

3 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Låter riktigt gott! Jobbigt bara med alla goda viner du kommer missa om du ska undvika biodynamiska producenter ;-)

johan p sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
johan p sa...

Japp, jag är medveten om att jag kommer att missa många jättegoda viner och det kommer att dyka upp biodynamiska viner även i framtiden på bloggen och på matbordet. Det finns nämligen en del i källaren som jag inte förrän efter jag köpt dem upptäckt att producenten kör biodynamiskt (t ex Christmann) och jag kommer säkert att köpa in viner som jag inte har koll på i detta avseende. Har numera god hjälp av listan från Cork & Bottle som ni länkade till förra våren. Som tur är, för mig, finns det ju en hel del producenter kvar som håller sig till mer eller mindre ekologisk odling.

Och ja, det var ett mycket, mycket gott vin!