Anpassad sökning

torsdag, februari 28, 2008

2005 Bliss Vineyards Zinfandel


Tjocka hamburgare med superkonstgjord amerikansk cheddarkräm, massor av jalapenos, sallad, en skiva tomat och ett avsnitt av Entourage. Perfekt tillsammans med en enkel Zinfandel.

2005 Bliss Vineyards Zinfandel har syltig doft med hallon, en kryddig pepprighet och fat. I munnen har det supermjuka vinet ganska låga syror och en ton av plommon och fat. Problemet med att syltigheten tar överhand i klarar det bra. Om jag anstränger mig hittar jag också örter. Men varför anstränga sig. Det har vinet ska drickas i djupa klunkar utan någon speciell eftertanke. Elegans får man leta efter någon annanstans.

För att göra hamburgarna intressantare och lite mer rättvisa bakar jag egna hamburgerbröd och droppar i Liquid Smoke och tabasco i färsen.


Hamburgerbröd

3 dl vatten
0,25 dl olja
15 g jäst
1/2 tsk salt
1 tsk socker
7 dl vetemjöl (ca)

Värm vattnet till 37°C. Tillsätt oljan. Smula ner jästen i en bunke. Häll på lite degspad och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig med maskin eller för hand. Låt degen jäsa övertäckt i bunken ca 60 minuter. Knåda i resten av mjölet. Kavla ut degen. Forma till släta bullar, lägg dem på en plåt och platta till dem. Jäs bröden väl under bakduk till nästan dubbel storlek, ca 45 minuter.Sätt ugnen på 225°C. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Låt svalna.

Inga kommentarer: