Anpassad sökning

lördag, februari 16, 2008

2004 Ridge California Chardonnay Monte Bello

2004 Ridge California Chardonnay Monte Bello

Ridge och dess vinmakare Paul Draper tillhör mina absoluta favoriter men det är första gången jag smakar någon Chardonnay från dem och jag blir definitivt inte besviken. Det här vinet kan mäta sig med de allra bästa från Bourgogne och är faktiskt mer likt viner därifrån än sina amerikanska kusiner. Druvorna kommer från Monte Bello ridge och växer på rankor som planterats mellan 365 och 580 m ö h.

Ridge gjorde sin första Monte Bello Chardonnay 1962 och tillverkar bara vinet de år förutsättningarna varit riktigt bra. 2001 och 2002 blev det t ex inget vin. Man tillverkar också ett annat vitt vin - California Santa Cruz Mountain Estate Chardonnay med druvor hämtade från olika vingårdar på Santa Cruz mountains. Det var detta vin av årgång 2005 som förra året rankades tvåa på Wine Spectators lista över världens bästa viner.

2004 Ridge California Chardonnay Monte Bello har en alkoholhalt på 14,7%. Hög men inget som märks på smaken på detta exeptionellt komplexa vin. Färgen är vackert svagt saffransgul. Vi luftar det någon timme och sätter sedan näsan över glaset. Upp kommer först en omistlig doft av päronmer! men sekundärt också av persika, en gnutta vanilj, BOB:s frukostmarmelad med apelsin och aprikos och någon exotisk frukt som jag inte kommer ihåg vilken vi kom fram till. Eken känns också men är inte speciellt framträdande.

Det är den inte heller i smaken utan mycket snyggt integrerad. Mineraltonerna är tydliga. Det som framför allt slår mig är hur oerhört skickligt komponerat detta vin är. Är 2004 Ridge California Chardonnay Monte Bello det bästa vita vin jag druckit?


Saffransravioli på pilgrimsmusslor

6 pers

12 pilgrimsmusslor
2 schalottenlökar
1 knippe persilja
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 påse saffran (0,5g)
vatten
olivolja
2 röda paprikor
2 gula paprikor
1 citron
100 g smör
salt och peppar
parmesan


Blanda mjöl, ägg, saffran och så mycket vatten och olja att degen blir möjlig att arbeta. Den ska vara ganska hård. Knåda och kavla den mycket tunt. Skär ut 12 plattor, 10x10 cm stora. Dela pilgrimsmusslor i fyra delar och halstra dem med schalottenlök, salt och peppar samt hackad persilja. Fördela musselfräset på 6 av pastaplattorna, lägg på de övriga 6 och kläm ihop kanterna med en gaffel. Koka i saltat vatten 1-2 min. Dela och rosta paprikorna i ugnen i 250ºC 10-15 min så att de går att skala. Kör paprikaköttet, det röda och gula var för sig, i mixer. Smaksätt med citronsaft, salt och peppar. Hetta upp mosen och montera med smöret. Lägg upp raviolin på varma tallrikar och garnera med de två paprikamosen. Hyvla över lite parmesan.

4 kommentarer:

Linus sa...

Tack för maten, den var fantabolous!

http://www.megaupload.com/?d=936GNVYT

johan p sa...

tack för att ni ville komma! vi spöar jacob om han inte åker till norge nästa år.

Ständigt på jakt sa...

Du nämner att Ridge chardonnay är kanske det bästa vita du någonsin druckit. Snälla utveckla. Jag vill gärna höra dina argument.

Hälsar
Krister

johan p sa...

Hej Krister,

Måste tyvärr erkänna att jag inte minns detaljer om detta vin längre, förutom att det var ytterst koplext och med oerhört läcker balans mellan komponenterna.

Jag har inte druckit någon Chardonnay Monte Bello sedan dess men däremot några årgångar av Ridges enklare Chardonnay Santa Cruz Mountains som varit riktigt bra men i mitt tycke inte nått upp till hur jag upplevde Monte Bellon.