Anpassad sökning

tisdag, december 11, 2007

Hanssens Oude Gueuze

Hanssens Oude Gueuze

Importören till detta öl belgiska öl heter Våga Vara Sur AB. Nu blir jag mest lycklig av Hanssens Oude Gueuze men det är lätt att förstå valet av företagsnamn. Ölet är väldigt surt, t o m i jämförelse med andra gueuze. Det buteljerades i april 2002 och redan i doften avslöjas syrligheten blandat med lite stall och äpplemust. Smaken är som sagt supersyrlig och med drag av citron och stall.

För att väga upp syrligheten och för att gå emot Sb:s rekomendationer om att dricka detta öl som aperitif, steker vi filéer av skrubbskädda och serverar med en sötsur sås. Jag vet inte om denna är speciell för Råå där jag kommer från eller om den är speciell för min familj eller om den inte är speciell alls men god är den och i mitt barndomshem serverades den alltid till stekt fisk. Jag adderar ett par skedar syltlök, både med tanke på smak och utseende och det funkar jättebra. Känner mig dessutom helt rätt i tiden som använder ättikssprit i matlagningen. Ni som läser den nya svenska matsiten Taffel förstår vad jag menar. Titta annars här.

Förutom en enkel sallad och kokt potatis serverar jag också en hemgjord remoulad till. Den gör stor succé hos Jen och jag kan inte annat än att hålla med. Jättegott!

Sötsur sås från Råå

1 msk vetemjöl
4 msk strösocker
1 tsk ättikssprit
salt

Vispa ur stekpannan där fisken stekts i smör med en matsked vetemjöl och några matskedar socker. Häll i vatten och fortsätt vispa. Tillsätt attikssprit. Smaka av med mer socker, ättika och salt.

Remoulad

2 dl majonnäs
0,5 dl ättiksgurka och syltlök
0,5 dl kapris
0,5 st gul lök
1 msk gräslök
1 tsk curry
salt och peppar

Finhacka syltlök, ättiksgurka, kapris, gul lök och gräslök. Blanda ner kryddorna med majonnäsen och smaka av. Tillsätt eventuellt dijonsenap och mer curry. Rör ner de finhackade ingredienserna i majonnäsen och smaka av. Låt gärna såsen stå över natten för att currysmaken ska komma fram ordentligt.

Inga kommentarer: