Anpassad sökning

söndag, november 04, 2007

Fleury Rosé Brut




Nyss hemkomna från några dagar i Helsingfors bankar vi ut varsin kycklingfilé, kryddar med färsk rosmarin och dricker Fleury Rosé Brut. Utmärkt roséchampagne som jag köpt som present till Jen i somras och som jag inte förrän i efterhand tog reda på några detaljer om. Jag missade därför att vinet är gjort efter biodynamiska odlingsregler. Något som hade diskvalificerat det i vanliga fall.


Jag har inget emot att folk tror på allt möjligt men jag är däremot inte beredd att ekonomiskt stödja några av dessa ovetenskapliga läror, oavsett om det kommer bra vin ut av dessa. Vilket det helt klart ofta gör enligt min ringa erfarenhet. Men att detta skulle ha något att göra med den antroposofiska odlingskalenden eller med djurskallar nedgrävda i vingårdarna och inte med den extra omsorg om vinrankorna som vinodlaren ger återstår att bevisa och innan det är gjort får antroposoferna klara sig utan mina pengar (när jag gör hemläxan och inte impulshandlar som i fallet med dagens vin).
Måste också ekänna att det i framtiden kommer att dyka upp mer biodynamiskt vin på den här bloggen. I källaren ligger t ex några flaskor Christmann-riesling. Anledningen till detta är densamma som i fallet med Fleury Rosé Brut, d v s dålig koll från min sida.


Fleury Rosé Brut från firma Fleury Père & Fils är gjort av Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier och doftar jordgubbe och smörkola. Smaken som är svagt bitter domineras av röda bär med hög syrlighet (lingon). Gott och mycket läskande och vinet funkar mycket bra ihop med kycklingen. Efter maten dricker vi en Pol Roger som i jämförelse visar upp en större elegans, mer brödighet, högre syra och utan den bitterhet vi hittar i Fleury Rosé Brut.




Kycklingschnitzel med rosmarin på ruccolabädd med hyvlad parmesan


2 port


2 kycklingfiléer
1 kruka hackad färsk rosmarin
Ruccolasallad
Parmesan
Salt
Peppar
Olivolja
Citronsaft


Lägg en kycklingfilé mellan två plastark och banka sen försiktigt ut filénmed t ex en brödkavel. Den ska bli ungefär 5 mm tjock. Gnid in den med olivolja, salta och peppra och strö lite finhackad färsk rosmarin över. Stek några minuter på var sida. Lägg ruccola på en tallrik. Droppa olivolja och citron över. Lägg kycklingen på salladen. Hyvla parmesan över.

Inga kommentarer: