Anpassad sökning

lördag, september 01, 2007

Rochefort 10


I dag äter vi resterna från onsdagens potatistårta och köttfärslimpa. Det enda vi adderat är lite extra smörstekta kantareller. Till detta dricker vi ett belgiskt mycket alkolholstark öl som legat i källaren sedan förra hösten. Ölet som bryggs av munkarna vid klostret i Notre Dame de S:t Remy är mörkbrunt, har ett tjockt skum och doften är söt och knäckig. Ölet smakar väääldigt mycket. För mycket för Jen men vi enas i alla fall om att choklad och kaffe är mest framträdande. Jag tycker det är helt magnifikt!
Provade några flaskor Rochefort 8 förra året men tycker att tian (med ett års lagring) är betydligt mer sammansatt och därmed mycket godare. Som med allt trappistöl går vinsten från försäljningen till välgörande ändamål. Att dricka en flaska Rochefort 10 är med andra ord en helt filantropisk aktivitet.

2 kommentarer:

Eva sa...

F-n vad Jenny har det bra! Jag tycker det är bra så som du kan fokusera/koncentrera dig på att få ihop en måltid med mycket ingridienser och passande dryck, flera gånger i veckan. Mina tankar är oftast all-over-the-place. Jag jobbar på det. Köpte en gräsand i förra veckan och gjorde den jättegod, stek i gryta och sen i ugn. Nåt rödvin till som Alko rekommenderade. Min jakt-kontakt sa att jag skall komma tillbaka den 10.9 för då kommer de döda ejdrarna och vill bli uppätna av sådana som mig. Funderar på att ta jaktlicens, jag vill hämta min mat själv.

johan p sa...

Jag skulle också vilja jaga min egen mat men är för blödig för att ha ihjäl annat än fisk.